Matek könnyedén és egyszerűen

Ha segítség kell matekból, jó helyen jársz!

Készíti: Tóth Eszter. Üzemeltető: Blogger.

Posts

Comments

A Te matek edződ

Blog szerkesztője

Ahol még megtalálhatsz

Kövess engem

Felhő

érettségi központi felvételi matek érettségi központi felvételi segítség 8.os 8.osztály feladat feladatok felkészülés kompetencia feladatok megoldás négyjegyű 10.es 10.osztály 6.os 6.osztály függvénytáblázat geometria gyakorlás kompetencia feladatok 2013 matek matematika érettségi pótvizsga 2010 2011 2012 2014 25% 9. osztály communiguard csoportok egyenletrendszer emelt feladatlap fizikás függvények kerület keverés kör központi felvételi feladatok közép matek matek érettségi matematika feladatok menete munkavégzés négyjegyű függvénytáblázat szavazás szöveges szövegesfeladatok szövegértési feladatok tanfolyam terület életkoros összes kompetencia feladat 1.osztály 2 2.osztály 2013 2015 3 3 módszer 5 DIY ajándék ajándék ötletek alsós anyag ballagás behelyettesítés behelyettesítő módszer cikk cos csoport diákmunka egyenlet egyenlő együtthatók együttható emelt szint eratoszthenészi szita feladatgyűjtemény felkészítés felvételi feladatok függvény goldenblog gondoltam egy számra gyök halmazok hamis hatványozás heti terv idegbeteg idő időmenedzsment igaz igaz-hamis ingyenes hívás ingyenes sms irracionális szám javítókulcs jelek jelölés játék kiszemelt kitűző kompetencia alapú kompetencia feladatok 2014 kompetencia mérés kompetenciamérés koord. geometria káros kétjegyű számokhoz köszönöm központi megoldások közép szint logaritmus magyarázatok matematika tanár megol munka mértani nyeremény nyár nyári diákmunka nyári munka okosabb gyerek okostelefon oszd meg pi prím prímszámok sin skaláris szorzat sorozatok statisztika suli vége szita szorzótábla számtani számítógép szöveges feladatok síkidomok tervezés tg trendi táblázat törzsszám túl vagyok az érettségin! valszám vegyes vektorok élmény érték összes érettségi feladat

    Készítette: Eszter Dátum: 8:22 / comment : 8

    A mai nap egy érdekes dologra bukkantam tanítás közben.
    Mivel a héten lesz a központi felvételi, így rengeteg feladatot oldottam meg a tanítványaimmal, köztük egy elég nehezet, amit 2005 januárjában volt. Mivel érettségire is készülünk egy másik tanítványommal, Barbival, így vele is oldottunk meg egy feladatot, s a következőre bukkantam!  


    Most az lenne a kérdésem, hogy végül is kinek készült ez a feladat?

    Úgy gondolom, a tapasztalatokból, hogy ez a 8. osztályosoknak nehéz megoldani, míg egy érettségi előtt álló. könnyen megoldja a feladatot. 

    Így a következő merült fel bennem:
    A 8. -osoknak adtak olyan feladatot, ami már érettségi szintű, így kevesen tudják megoldani, s elbátortalanítja őket, vagy az érettségiseknek adtak olyan feladatot, ami 8.-os szintű, tehát a tudásukat ennyire lenézik?
    Lusták voltak a készítők? 

    Még egy észrevétel: a központi felvételi 2005 januári volt, s az érettségi 2009 májusi. S ha jól számolok, akik ezt a központit írták, ugyanez a feladat volt az érettségijükben  :)
    Ha valaki ebben az időpontokban írta a feladatokat, várnám az észrevételét, ha ki tudja deríteni, hogyan sikerültek a feladatok. Nagyon érdekes lenne megvizsgálni, kinek hogy ment ez a feladat.

    Szép napot: Eszter

    icon allbkg

    Tagged with:

    Next
    Újabb bejegyzés
    Korábbi
    Régebbi bejegyzés

    8 for Most hova is készülünk?

    1. Ez a feladat nem érettségi szintű. A központi felvételiben mindazonáltal sajnos megszokott, hogy az utolsó néhány feladat közül néhány elég teljesíthetetlenre sikerül. Emellett pedig ott van a 45 perces időkeret is, ami nevetségesen kevés. A nyolcadikosok tehát nincsenek könnyű helyzetben, mindenesetre a központi felvételin nem a feladatsor teljes hibátlan megoldása a feladat, mivel 45 perc alatt (jól) ez nem igazán teljesíthető, főleg nem egy nyolcadikosnak.
      Ebben a feladatban a józan paraszti észre van szükség. Ha 16 ezer az ötödrész akkor ebből egy nyolcadikos azonnal megmondja, hogy mennyi a teljes jutalom. A többi szövegértés. Az arányok nem változnak = marad az 1:3:4. Az arányos feladatok standard megoldási módját pedig egyszerűen be kell gyakorolni illetve gyakoroltatni a tanárnak (magántanárnak) már aki ismeri ezt. 1+3+4=8, tehát 1/8 3/8 és 4/8 arányban kell szétosztani a teljes jutalmat.
      Érettségin ez a feladat minden érettségizőnek jutalom 12 pont kell, hogy legyen, egy nyolcadikosnak pedig, aki eleget gyakorolt, készült, tudja, hogy a szöveget mindig el kell olvasni figyelmesen, nem kapkod, tud gondolkodni, tudja az arányos feladatok standard megoldási módját, ez a feladat nem szabad, hogy problémát jelentsen. Hozzá kell tenni persze, hogy ha ez hatodik feladat és szerencsétlen megoldott már ötöt előtte, akkor a felvételiből hátralévő max 5-10 percben, fáradtan stresszesen nem biztos, hogy marad erre energiája.

      Központi felvételi esetén vannak súlyos mellélövések, például a 2010 január 23. 10. feladata elég durvára sikerült, különös tekintettel a szövegére.

      Ez az én véleményem.

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. Köszönöm a véleményed. Sajnos a tapasztalataim beszélnek, hogy nem értik meg a kisdiákok a logikáját a feladatnak! Hiába tudja az arányosítást, nem tudják értelmezni a szöveget, s összezavarodnak, s rástresszelnek. A teljes összeg kiszámítása még könnyen megy, de sajnos a maradék 16.000 Ft-ot nem tudják rendesen szétosztani.
        Remélem másoknak jobbak a tapasztalatai ezzel a feladattal kapcsolatban.

        Amit írt feladat, tényleg nem egy jó feladat, szintén nehezen oldják meg a diákok...

        Eszter

        Törlés
      2. A maradék 16000 része az egésznek. Amint megvan az egész ezzel már nem kell foglalkozni, hanem az egészet kell újraosztani 1/8 3/8 4/8 arányban. A 16000 információ ahhoz, hogy az egészet meg tudják határozni.

        Törlés
      3. Sajnos, ezt tévesen tudja, a felosztott részhez, hozzá kell adni a 16.000 Ft arányos részét. Első felosztásban kapott az Andi 8000 Ft-ot és még hosszá kell adni a 16.000 Ft 1/8-adát, ami 2000 Ft, így Andi 10.000 Ft-ot kapott, és így tovább a többi embernél is.

        Eszter

        Törlés
    2. x = a középiskola semmire sem jó, ha ugyan azok a kihívások a végén, mint előtte :)

      VálaszTörlés
      Válaszok
      1. Úgy gondolom, nézőpont kérdése :)

        S a középiskolában számos anyag van, amire ha nem is az életben, de a diplomához szükség van. S azt MÉG nem tanítják általános iskolában... Aki nem akar továbbtanulni, annak feleslegesek lehetnek a tanultak.

        Szép egyenletrendezés :)

        Eszter

        Törlés
      2. Hát tanárnő én igazán nem akarok vitatkozni de feleslegesen el van bonyolítva a gondolatmenet. Ha 16000 az ötöd rész, akkor 80000 az egész. Ezt 1/8 3/8 4/8 arányban felosztva 10000 30000 és 40000 jön ki pontosan úgy, mint a megoldásban.
        Az Ön megoldása nem hibás, csak felesleges lépések vannak benne. Így biztos nem fogja tudni megoldani egy nyolcadikos. Ön ugyanis (Andi esetén) először veszi a 80000 tizedét, majd hozzáadja a 16000 nyolcadát, így kap 10000-et, ez rendben van. Viszont ez egyenértékű azzal, mintha a 80000-nek venné a nyolcadát. Ki lehet próbálni általánosságban is x-szel: x/10+(x/5)/8=x/10+x/40=4x/40+x/40=5x/40=x/8, ahol x a teljes összeg, az első kifejezés második tagjában az x/5 jelenti a teljes összeg ötödét azaz a 16000-et jelen esetben, ennek kell venni a nyolcadát.
        Szóval a lényeg az, hogy felesleges elkülöníteni a 16000-et a 80000-től, mondom még egyszer (amit elméletileg rosszul tudok sajnos :)) a 16000 azért van ilyen formában megnevezve, hogy legyen információja a feladat megoldójának arról, hogy a teljes összeg ötöd része mennyi, hogy így ki tudja számítani a teljes összeget. Attól, hogy a 16000-et nem osztják ki a teljes szétosztandó összeg nem lesz sem több sem kevesebb. Az arányok változnak, mégpedig 1/8 3/8 4/8-ra, biztosítva ezzel az egyes tagok közötti arányok változatlanságát.
        Ha van még kérdés szívesen válaszolok.

        Törlés
      3. Köszönöm. :) Néha tényleg túlbonyolítom a dolgokat. De hát ezért vagyunk mások :) Ahány ház, annyi szokás. :)

        Köszönöm még egyszer a gondolatmenetet: Eszter

        Törlés

Hozzászólások

Látogatók mondták